• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
افضل خانی, مریم. (1396). تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی جدید التألیف دوره ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 11(4), 9-24.
مریم افضل خانی. "تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی جدید التألیف دوره ابتدایی". فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 11, 4, 1396, 9-24.
افضل خانی, مریم. (1396). 'تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی جدید التألیف دوره ابتدایی', فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 11(4), pp. 9-24.
افضل خانی, مریم. تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی جدید التألیف دوره ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 1396; 11(4): 9-24.

تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی جدید التألیف دوره ابتدایی

مقاله 1، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 42، زمستان 1396، صفحه 9-24  XML اصل مقاله (334.05 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
مریم افضل خانی email
استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش نیز کتاب‌های پایه سوم، چهارم و ششم مطالعات اجتماعی جدید چاپ شده دفتر تألیف بوده که به طور تصادفی از هر کتاب 10 درس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب‌های جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شده است. واحد مطالعه درس‌های مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقوله‌های فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آن‌ها مشخص شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد ضریب درگیری در مقوله پرسش با 79/0 بیشترین ضریب درگیری و تصاویر با داشتن 07/0 درگیری کمترین ضریب درگیری را داشتند؛ البته ضریب درگیری مقوله متن نیز ضریبی پائین بوده (19/0) که حاکی از غیرفعال و غیرپویا بودن کتاب‌های اجتماعی جدید التألیف داشته است. بنابراین، تصاویر و متن کتاب‌های جدید التألیف اجتماعی پایه سوم، چهارم و ششم به روش غیر فعال و غیر پویا و پرسش‌های کتاب به روش فعال تدوین شده‌اند.
کلیدواژه‌ها
تحلیل محتوا؛ کتاب مطالعات اجتماعی. دوره ابتدایی؛ تکنیک ویلیام رومی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,107
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,151
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.