1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد راک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2دانشگاه آزاد اراک
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
4استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش بررسی جایگاه اخلاق حرفهای کارکنان و ارائه الگوی مطلوب توسعه آن بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان و در بخش کمی کارکنان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات تابعه در استان مرکزی (160 نفر) و ارباب رجوعها (500 نفر) بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان بودند که با روش هدفمند و در بخش کمی 113 نفر از کارکنان و 306 نفر از ارباب رجوعها بودند که با روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با استفاده از بررسی پیشینه نظری و پژوهشی و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته جایگاه اخلاق حرفهای جمعآوری شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای نسخه کارکنان و نسخه ارباب رجوعها بهترتیب 95/0 و 92/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و آزمون تی تحلیل شدند. بر اساس یافتههای بخش کیفی مولفههای مربوط به الگوی اخلاق حرفهای استخراج و الگو ترسیم شد. همچنین بر اساس یافتههای بخش کمی اخلاق حرفهای و مولفههای آن در کارکنان وضعیت مناسبی داشتند.