تمدنی جهرمی, مریم, ذوالفقاری زعفرانی, رشید, کلانتری, مهدی. (1397). شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 12(4), 89-106.
مریم تمدنی جهرمی; رشید ذوالفقاری زعفرانی; مهدی کلانتری. "شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی". فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 12, 4, 1397, 89-106.
تمدنی جهرمی, مریم, ذوالفقاری زعفرانی, رشید, کلانتری, مهدی. (1397). 'شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی', فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 12(4), pp. 89-106.
تمدنی جهرمی, مریم, ذوالفقاری زعفرانی, رشید, کلانتری, مهدی. شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 1397; 12(4): 89-106.
شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است.